Vänligen observera att text och bilder får ej kopieras och spridas vidare utan vår tillåtelse.

 

 

Med hjälp av den här lilla guiden kan du lära dig att jobba med ett underbart material - epoxy resin.

Vad är det för något?

 

Resin används i smyckestillverkning som lack eller för att skapa en illusion av glas/glasyr. Ytan liknar den som Diamond Glaze ger, men blir mycket hård och gulnar inte med tiden som Diamond Glaze ibland gör. Ska vi jämföra dem?

 

 

Fördelar

Nackdelar

Diamond Glaze

1. Lätt att hantera då det är bara 1

komponent man handskas med

 

2. Torkar fort. Tunnare skikt - bara

några minuter, tjockare - 3 timmar

 

3. Kan användas direkt som lack, lim

eller 3-dimentionellt lager över bilder

och foton

 

4. Kan spädas ut med vatten till en

ännu tunnare konsistens

 

1. Gulnar en aning med tiden vilket gör

den mindre passande för bild- och fotosmycken

 

2. Kan inte appliceras i stora mängder

på en gång, måste torka i tunna lager

 

3. Är inte helt genomskinligt i större mängder

 

4. Ytan är något elastisk, inte hård.

Påminner om gummi

 

5. Smuts fastnar lätt på ytan vilket märks

rätt fort med ljusa ytor under Diamond Glaze

 Resin

1. Glasklar

 

2. Hård

 

3. Kan användas i stora mängder och tjocka lager

 

4. Gulnar näst intill ingenting med tiden - avgörande egenskap för bild- och fotosmycken

 

 

1. Måste blandas i relativt stora mängder, alltså helst till några små projekt samtidigt. Blanda minst 15ml åt gången. Mindre mängder räcker ibland inte för att den kemiska reaktionen ska gå rätt till, det kan ge klibbiga resultat.

 

2. Man har ca 30 minuter på sig att använda en färdigblandad sats

 

3. Längre torktid - ca 1 dygn tills ytan känns hård, ca 3 dygn tills materialet är helt genomhärdat

 

4. Mer tidskrävande då det är 2 komponenter som ska blandas ihop

5. Kräver god ventilation. Luktar nästan ingenting, men bör ändå användas med försiktighet, precis som vilket 2-komponentslim som helst.


 

Det finns olika märken av epoxy resin. Det som skiljer dem åt är genomskinlighet, konsistens och torktid. Vi valde att jobba med GÉDÉO Biorganic Resin som visade sig vara ett jättebra alternativ.

Nu ska vi visa hur man tillverkar två populära typer av berlocker med GÉDÉO Biorganic Resin  som skapar en vacker, glasliknande yta. Den första berlocken är en bildberlock där en bild eller ett foto limmas in i basen för att sedan täckas över med ett skyddande lager av resin. I den andra berlocken kommer polymer lera att stå för den dekorativa effekten.


 

 

Ska man göra bild- och fotosmycken så är det  bra att tillverka en liten mall i passande storlek för att med dess hjälp söka efter passande motiv. Mät din berlockbas (innerdiameter) och använd sax eller skalpell för att skära ut ett passande hål i en kartongbit.


 

 

Nu kan du se hur bilden kommer att se ut när den är urklippt. Du kan så klart skriva ut egna bilder om du har tillgång till en laserskrivare och bra papper. Här använder vi en gammal modekatalog fylld med färgglada foton tryckta på högkvalitativt papper.


 

 

 Den här blir bra! Vi följer ramens kant och markerar bilden med blyertspenna.


 

 

Skär ut din bild med en skalpellkniv eller klipp ut med sax och trimma kanterna vid behov så att bilden passar fint in i berlocken.


 

 

Eftersom kataloger ofta trycks på vaxbehandlat papper, är vår bild redan skyddad. Men så här kan du behöva göra:

Är bilden tryckt på obehandlat papper så behöver ytan skyddas så att färgerna inte börjar flyta ut när du ska använda Resin ovanpå bilden. Du skapar lätt ett skyddande lager genom att pensla litet Diamond Glaze eller Sealant på din bild och låta den torka. Nu är färgerna skyddade och bilden är klar för att användas i din berlock!

 

Observera att vissa färger är känsliga mot all fukt. Har du skrivit ut bilden själv så är det bra att testa Diamond Glaze på en del som du inte kommer att använda och se om färgerna tål den. Gör de inte det så kan du istället laminera bilden eller tejpa över den på båda sidor innan resin ska hällas över den.


 

 

Droppa en liten mängd Diamond Glaze i berlocken.

Den fungerar perfekt som lim och kommer dessutom att skydda färgerna ytterligare.


 

  Pensla hela berlocken med Diamond Glaze, var noga.

 

 

Lägg in bilden och tryck till ordentligt på hela ytan, se till att inga luftbubblor blir kvar under pappret.

Arbeta från mitten utåt.


 

  Var även noga med att trycka ned och fästa kanterna ordentligt.

 

 

Torka bort överflödig Diamond Glaze från kanterna, det gör ingenting om

överflödet kommer upp på bildens yta.


 

 

Nu är bilden skyddad och fastlimmad i berlocken. Din grund är klar!

Vi lägger den åt sidan och låter limmet torka ordentligt. Glöm inte att rengöra din pensel med vatten.


 

 

Medan den första berlocken torkar, börjar vi med den andra. Vi använder FIMO polymer lera för att skapa bakgrunden. Här tog vi en texturplatta av silikon för att skapa ett vackert intryckt mönster i leran.

Rulla ut leran i passande tjocklek. Den ska inte vara högre än berlockens kant.


 

 

 Nu trycker vi in mönstret i leran.


 

 

Så här ser det ut när man försiktigt avlägsnar texturplattan.


 

 

Skär ut en cirkel i passande storlek. Den ska passa in i berlocken.

Om man bakar först och limmar in den i berlocken sedan eller om man bakar direkt i berlocken är en smaksak. Vill du baka leran direkt i berlocken så måste berlocken penslas med flytande polymer lera först. När den härdas i ugnen, kommer den flytande leran att fungera som lim.

Vi kör dock det säkra sättet - bakar plattan först och limmar in den i berlocken sedan med E-6000® lim.


 

 

Jobbar du utan handskar så kan du ta bort eventuella fingeravtryck och ojämnheter med sandpapper

efter att plattan har härdats i ugnen. Här använder vi grovlek 1000.


 

 

 Här är plattan slipad och sitter fast i berlocken. Vi låter limmet torka innan vi börjar med Resin

 

Tänk på att jobba med epoxy resin i en välventilerad lokal.


 

 

Resin kommer i set med 2 olika komponenter som blandas i lika stora delar för att kunna härdas. Plastkoppar och träpinnar ingår i startsetet. Var väldigt noga när du mäter de 2 delarna! Det är viktigt att du tar lika mycket av varje komponent. Blanda minst en halv kopp (15ml) - det är en rekommenderad mängd för att slippa problem med härdning av materialet. Mindre mängder räcker ibland inte för att den kemiska reaktionen ska gå rätt till, det kan ge klibbiga resultat.

 

Ta första vätskan (Part A) och häll önskad mängd in i koppen.

TIPS: Om vätskan i Part A skulle bli trögflytande eller klumpa sig efter att ha utsatts för kyla kan du lätt avhjälpa det genom att lägga flaskan i varmt vattenbad (ca 60°C) eller hålla den under rinnande varmt vatten i ca 5-20 minuter, så blir din part A som ny igen.


Ta andra vätskan (Part B) och häll i lika mycket i koppen.

 

 


 

 

Blanda de 2 komponenterna med en träpinne. Rör runt i lugna rörelser i minst 2 minuter tills

du inte längre ser strimmorna i koppen. Blandningen ska se jämn ut.


 

 

Blanda ordentligt, skrapa med pinnen runt kanterna och vid botten. Vispa inte utan rör lugnt runt. Ju mindre luftbubblor du får in i den honungstjocka blandningen, desto lättare är det att få en slät, glasliknande yta utan bubblor.


 

 

Låt blandningen stå i ca 5 minuter så att de största luftbubblorna flyter upp till ytan och försvinner.

Här sätter vi lite av blandningen i en annan kopp, - som vi vill färga.

Från och med nu har du ca 30 minuter på dig att jobba med materialet innan det börjar bli segt.


 

 

Oljefärg fungerar perfekt för att färga resin med. Det behövs verkligen inte mycket.

Stora mängder rekommenderas inte då de kan påverka härdningen.

Vi använder en tandpetare för att tillsätta en liten mängd oljefärg i resinen.


 

 

Blanda försiktigt runt tills färgen blir jämn.


 

 

Se till att berlocken ligger platt, den får inte luta.

Använd träpinnen för att försiktigt applicera små mängder av resin på berlockens yta.

Med hjälp av en tandpetare kan du försiktigt sprida ut den till kanterna och in i alla fördjupningar.


 

 

Så här ser det ut när hela ytan är täckt med resinblandningen.


 

 

Här var vi modiga nog för att hälla så pass mycket resin i berlocken att ytan blev lite upphöjd. Vi kom undan med det, men det rekommenderas inte. Första lagret ska hällas i ungefär lika hög nivå som berlockens kant.

Efter 1 dygn då blandningen har hunnit bli hårdare, kan ett till lager appliceras för att skapa en mer upphöjd yta. Ju högre ytan blir, desto tydligare blir den förstorande effekten som resinet skapar över grunden.

Var dock försiktig för att inte sätta för mycket - då börjar blandningen rinna över kanten,

och det är inget att se fram emot.

Nu får vi försiktigt flytta berlocken åt sidan och ta itu med den andra som nu har torkat.


 

 

Den här berlocken blir djupare då vi inte har polymer lera i den. Vi häller försiktigt resin över

bilden direkt från koppen. Var försiktig! Häll inte för mycket!


 

 

Med hjälp av en vass tandpetare eller en nål kan man spräcka de små bubblorna som eventuellt finns kvar i blandningen. Avvakta ett tag - fler bubblor kommer att flyta upp till ytan och kunna tas bort.

 

Här kommer ett märkligt knep:

Andas på resinets yta! Eller snarare sagt andas ut över den. Vi vet inte riktigt om det är värmen eller koldioxiden som hjälper, men det fungerar! Envisa små bubblor flyter enklare upp till ytan och försvinner.

 

OBS: trots att det hjälper att andas ut över resinen, ska du inte glömma bort att inte andas in över den. Arbeta i en välventilerad lokal.


 

 

Så här vacker blir den upphöjda glasliknande ytan. Och ännu högre kan den bli om man väntar ett dygn och applicerar litet mer resin för att skapa mer välvd yta och mer förstorande effekt.


 

 

Nu ska det få torka! Det tar ett tag, men det färdiga resultaten är värt att vänta på.

Efter 1 dygn kommer berlockerna att vara hårda. Det tar dock 3 dygn för den kemiska processen att vara helt klar hela vägen igenom. Berlockerna ska torka på ett välventilerat, dammfritt ställe.

Här torkar de under en plastkåpa som vilar på ett par plastkoppar för att inte hindra luftcirkulationen.

 

OBS: rör inte i ytan innan materialet har härdats! Fingeravtryck ingår inte i projektet!


 

 

Här är våra färdiga berlocker!


 

 

 

Ytan är hård, len, glansig och glasklar vilket är det bästa för bild- och fotosmycken.

Den välvda ytan skapar en förstorande effekt och får den skimrande FIMO leran att glittra ännu finare.

Det är väldigt roligt och inspirerande att jobba med resin. man kan färga den, blanda med glitter, kombinera med sand, snäckor, textil... Man kan lacka med den, gjuta med den, fylla, limma, hälla...det är bara din fantasi som sätter gränserna!!!

 

Vi hade verkligen kul. Det önskar vi er med!

   

Vänligen observera att text och bilder får ej kopieras och spridas vidare utan vår tillåtelse.

 

 

 

Vanliga fel vid användning av resin:

 

  • Resinet härdar inte, ytan är mjuk och klibbig: Är alltid ett resultat av felaktig blandning eller felaktig mätning av de båda komponenterna. Var väldigt noga när du mäter de 2 delarna! Det är viktigt att du tar lika mycket av varje komponent. Blanda minst en halv kopp (15ml) - det är en rekommenderad mängd för att slippa problem med härdning.
  • Grumligt resultat efter härdning: Beror på att blandning skett med för kallt resin. Värm resinet enligt anvisningarna innan du använder det.

  • Resinet stelnar innan den används helt: Detta är ett resultat av att blandningen stått för länge efter tillblandning. Använd alltid det färdig blandade resinet omedelbart.

  • Grumligt resin: På grund av renheten i resinet kan en grumlighet eller sedimentering av resinet uppträda om du förvarar resinet kallt. Detta är en vanlig process och påverkar inte resultatet av resinet. Om detta sker, spolar du bara behållaren under varmt kranvatten eller lägger i varmt vatten bad 5-20 min tills vätskan är helt klar. Låt svalna innan användning. Förvara alltid resin i rumstemperatur.

 

 

 

Gillar du beskrivningen? Låt oss veta vad du tycker!

Diskutera på vår blogg

 

 

 

TILLBAKA